top of page
Screen Shot 2019-06-14 at 23.18.37.png

Zij maken het Hof

Het Parool | 26 april 2018

Wie maakt Máxima's hoeden en waarin onderscheiden de pakken van Willem-Alexander zich? Een greep uit de merken die zich mogen verheugen in koninklijke klandizie.

Een hoofd dat alles kan hebben

Hoeveel hoeden de Belgische hoedenontwerpster Fabienne Delvigne voor koningin Máxima heeft ontworpen? Delvigne lacht. "Een journaliste rekende het twee jaar geleden voor me uit. Ze kwam op zeker meer dan honderd hoeden, turbans (een soort tulband, red.) en andere haaraccessoires." Inmiddels heeft de ontwerpster weer heel wat orders per koerier van Brussel naar Wassenaar verstuurd. De hoeden worden zorgvuldig verpakt in vloeipapier en in een statige ronde zwarte hoedendoos afgeleverd, gesigneerd en wel. Volgens Delvigne kan Máxima met haar warme uitstraling, silhouet en gevoel voor mode alles hebben als het op hoeden aankomt. En dat maakt het extra leuk voor de ontwerpster, zéker als ze carte blanche krijgt. Of Máxima ook hoogstpersoonlijk langskomt? Niet meer zo vaak, sinds ze koningin is. Al worden er onderling nog weleens afspraken gemaakt met haar vaste couturier in Brussel, Edouard Vermeulen van Natan, zodat de koningin outfit en accessoires tegelijkertijd kan uitkiezen. Delvigne: "Ik laat haar dan eerst mijn collectie zien. Wanneer ze een keuze heeft gemaakt, zorgen we ervoor dat de kleur van de hoed wordt afgestemd op de rest van haar outfit." Eén van Delvignes meesterwerken is de Bellissima, een hoed die ze speciaal voor Máxima ontwierp voor het huwelijk van Albert en Charlene van Monaco in 2011. Een okerkleurige hoed met opengeslagen rand van parabuntal, een fijne gladstrosoort van de allermooiste kwaliteit. Delvigne: "Die specifieke hoed is sindsdien echt een bestseller geworden. Ik maak 'm nu voor de koningin in verschillende stoffen en kleuren, passend bij het seizoen."

Prinsessenjurkjes uit Spanje

Pili Carrera is één van de twee populaire kinderkledingmerken van Spanje, dat ook nog eens door veel jonge royals wordt gedragen. De afgelopen dertig jaar droegen zowat alle Spaanse prinsesjes 'Pili', maar de koninklijke klandizie is de afgelopen jaren uitgebreid met zowel Deense als Nederlandse prinsessen. Sinds een jaar of vijf heeft het luxueuze modehuis ook een zaak in de Herenstraat in Amsterdam. Of het stormloopt nadat Amalia, Alexia of Ariane een van de jurkjes hebben gedragen? Volgens een medewerker valt dat wel mee. Het zijn vooral Russen, Amerikanen en Japanners die direct inslaan zodra een prinsesje ermee loopt. "Onze winkel wordt internationaal bezocht. Nederlanders denken al snel dat we een soort 'hofleverancier' zijn en dus ook prijzig. Toch zijn we best betaalbaar in vergelijking met high-end merken als Dior. Daar betaal je al snel 1000 euro voor een couturekinderjurk, bij ons 200 euro."

Bij Willem-Alexander zit het 'm in de details

Toegegeven, op het eerste gezicht lijkt koning Willem-Alexander niet een heel spannende kledingsmaak te hebben. Hij kiest graag voor een donkerblauw maatpak, vaak van Brioni of Hermès. Daar holt menig man niet voor naar de winkel. Maar volgens Josine Droogendijk, auteur van De magie van Máxima, wordt het interessant als je dichter op de koning inzoomt. Droogendijk: "Het is vaak lastig om te zien, maar probeer eens op zijn manchetknopen te letten. Daarmee maakt hij meer dan eens een subtiele verwijzing naar waar hij is. Zo draagt hij bij religieuze aangelegenheden manchetknopen met de tekst 'God zij met ons', heeft hij een set met een zebra-motief van juwelier Steltman en droeg hij op Bonaire knopen met het wapen van het eiland. Ook heeft hij een set met een afbeelding van Alexander de Grote of een Griekse god - het is wat lastig te zien - die heeft hij waarschijnlijk op vakantie in Griekenland gekocht." Droogendijk ontdekte meer details toen ze onlangs een overzicht maakte van al zijn stropdassen vanaf 2001. "Dan zie je pas echt de details. Veel zijn van Hermès en Ferragamo, een uitzondering is een das met de Hollandse ruit. Die kost 15 euro. Wat opvalt is de keuze voor prints. Zo droeg koning Willem-Alexander tijdens de opening van IJsstadion Thialf een das met schaatsprint en bij de opening van een dierentuin een das met wilde dieren. De koning heeft trouwens meer stropdassen met olifantenmotief, net als zijn vader én olifanten liefhebbende grootvader."

Een kostbaar Russisch eitje

Een grote, kostbare hoed vraagt om een traditionele hoedenspeld. Je wil namelijk niet dat je hoofddeksel bij de eerste de beste windvlaag als een frisbee door de lucht scheert. Zowel koningin Máxima als prinses Beatrix staan er bekend om uit te pakken als het op hoedenspelden aankomt. Zo dragen ze regelmatig een speld met een gedecoreerd Russisch ei. Volgens Máxima-expert Josine Droogendijk zijn dit eigenlijk hangers voor aan een collier van Tatiana Fabergé, kleindochter van Peter Carl Fabergé, een Russische goudsmid die wereldberoemd werd met het maken van rijkversierde Fabergé-eieren die hij voor de laatste twee Russische tsaren maakte. Koningin Máxima en prinses Beatrix lieten het collier bij de juwelier vermaken tot speld. Een prijzig accessoire, blijkt. De colliers van Tatiana Fabergé kosten zo'n 275 euro per stuk. Prinses Beatrix zou overigens over een behoorlijke verzameling hoedenspelden beschikken: in goud, bezet met edelstenen, parels of kristallen. Daar zou ook een aantal erfstukken van haar moeder en grootmoeder tussenzitten.

Al zes generaties

In 2017 kreeg de Haagse juwelier Steltman officieel het predicaat hofleverancier, vanwege het honderdjarig bestaan van de zaak. Nou hoeft dat predicaat niet te betekenen dat je ook werkelijk aan het hof levert, maar Steltman is een uitzondering op de regel. Volgens directeur Fred Brom leveren ze al zes generaties lang aan het hof. Van armbanden voor de twaalf bruidsmeisjes van prinses Juliana (1937) tot een gouden poederdoos met lipstickhouder voor de toen nog jonge prinses Beatrix. En zo draagt koningin Máxima bijna dagelijks een gouden schakelarmband van Steltman die zij voor haar veertigste verjaardag van koning Willem-Alexander kreeg. Maar het bekendste 'Oranje-ontwerp' van Steltman is toch wel de verlovingsring die prins Willem-Alexander aan Máxima Zorreguieta gaf. Brom beschouwt het mogen vervaardigen van die ring als één van de hoogtepunten van zijn carrière.

Koninklijk schrijden

Er gaat geen dag voorbij of koningin Máxima draagt een paar Gianvito Rossi's. Ze blijkt trouwens niet de enige: zowat alle Europese prinsessen kunnen geen genoeg krijgen van het prijzige (vanaf 500 euro) Italiaans schoeisel. De Zweedse kroonprinses Victoria, de Deense Mary, maar ook prinses Catherine en Meghan Markle van het Britse koningshuis dragen regelmatig Gianvito Rossi. Wat maakt het merk zo begeerlijk en, vooral, koninklijk? Stylist Manon Meijers snapt wel waarom prinsessen de pump massaal dragen. Meijers: "Gianvito is een ontzettende perfectionist die schoenen op ambachtelijke wijze en met uiterste zorg maakt. Zijn handschrift is heel elegant, hij weet precies wat er nodig is om een voet - niet het meest charmante lichaamsdeel - er goed uit te laten zien met de juiste uitsnede en hakhoogte. Dat doet hij heel fraai, in tegenstelling tot andere Italiaanse ontwerpers die met overdecoreren tegen het ordinaire aanschuren." Volgens de stylist is het niet alleen het uiterlijk vertoon, maar ook vooral het comfort dat hoog scoort. "Gianvito ontwerpt loeihoge hakken met serieuze stiletto's die, niet geheel belangrijk, comfortabel zitten. Ik heb zelf ook een paar Gianvito's, en naast dat ze prachtig zijn, zitten ze dus écht heel lekker. Het knelt nergens, hoe slank het schoentje er ook uitziet. Ik kan me voorstellen dat iemand als koningin Máxima die tijdens Koningsdag een paar uur lang over kinderkopjes moet lopen, voor Gianvito Rossi's kiest."

Iedereen kan hofleverancier worden

De voorbeelden op deze pagina's zijn geen hofleveranciers in letterlijke zin. Om in aanmerking te komen voor dat keurmerk hoef je niet per se aan het hof te leveren. Alle ondernemers met een midden- en kleinbedrijf kunnen een gooi naar de titel doen. Al moet er wel aan wat eisen worden voldaan. Zo moet de onderneming ten minste 100 jaar bestaan, moet het een belangrijke plaats innemen in de regio en moet de bedrijfsvoering onberispelijk zijn. Pas bij een bijzonder jubileum (zoals een 100- of 125-jarig bestaan) wordt het predicaat verleend. Op dit moment voeren zo'n 450 bedrijven binnen Nederland de titel. Amsterdam telt volgens de laatste telling twaalf hofleveranciers, waaronder bakker Simon Meijssen, thee- en koffiehandel Wijs & Zonen, Heineken en café-restaurant De Roode Leeuw.

bottom of page